کاظم گلخنی ـ ندای هرمزگان
در پی گلایه لنج داران از این اتفاقات، ندای هرمزگان از چند روز پیش موضوع و دلایل این اقدام را مورد بررسی قرار داد. در همین ارتباط لنج داران معتقدند که چند ماه است که بیکار شده اند ونتوانسته اند برای جایجایی کالا بارگیری کنند .
از سوی دیگر برخی می گویند بارگیری انجام می شود اما روند کند آن مورد گلایه است .
در همین ارتباط ناخدای یکی از لنج های باری بندر جاسک با اشاره به بیکاری چند ماهه لنج های باری این منطقه به خبرنگار ندای هرمزگان گفت: تا پیش از این، بنادر کشور عمان به دلیل قوانین سختگیرانه پیشگیری از ویروس کرونا از قبول لنج های باری بندر جاسک خودداری می کرد .
وی گفت: با اینکه در این زمینه لنجدارها رایزنی های زیادی با طرف عمانی انجام دادند اما عملا توفیقی بدست نیامد و لنج های باری جاسک مدت ها بیکار بودند .
به گفته جاسکی ها، لنج های بنادری مثل سیریک، چابهار و بندرلنگه از مدتها قبل سرگرم بارگیری بودند و این مشکل فقط معطوف به لنج های باری جاسک بود .
بر اساس گفته ناخداهای جاسکی در این بندر مشکل را با جایگزین کردن لندیگراف ها حل کردند در این مدت بجای حل این مشکل بارهای صادراتی را به لندیگراف ها می دادند .
یکی از صاحبان لندیگراف های مسیر بندر جاسک به عمان گفت: بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص عمان از پذیرفتن لنج های بدون سردخانه خودداری می کنند و این موضوع با شیوع کرونا با سختگیری بیشتری انجام می شود به همین خاطر اکثر بارها از بنادر ایران بخصوص میوه و تره بار توسط کانتینرهای یخچال دار به وسیله لندیگرافت ها به بنادر آن سوی خلیج فارس حمل می شود .
وی در پاسخ به این سوال که ناخدایان لنج های باری که گفته بودند حتی یک کانتینر هم سهم لنج های باری جاسک جهت انتقال نشده است، گفت: انتقال و جابجایی کانتینرها از شناورها به سواحل مکانیزه شده به همین خاطر نقل و انتقال کانتینر توسط لنج های باری کاری سخت است و چندان مورد پسند بنادر حاشیه خلیج فارس و عمان نیست .
با این وجود فعالان رسانه ای جاسک ضمن تائید مشکل در بارگیری لنج های سنتی میگویند: بارگیری لنج های باری هر هفته انجام می شود اما این روند کند است و نوبت بار به همه ی لنجداران نمی رسد و همین امر باعث گلایه صاحبان لنج های باری شده است
RadEditor - please enable JavaScript to use the rich text editor.